Jumaat, 15 April 2011

Asrama ku (2)

Sebenarnya bukan aku nak menghina cikgu Anuar tapi nak menunjukkan ketegasan beliau hingga semua orang takut dan malu padanya. Cikgu Anuar itu memang baik dan mesra orangnya sebab setiap bulan kami mesti berjumpa dengannya untuk memohon pulang ke kampung.

Tahun berikutnya aku di tingkatan 2. Masih lagi tinggal di asrama yang sama, tukang masak dan tauke kantin/dewan makan yang sama tetapi guru asrama dah bertukar orang. Kali ini giliran cikgu Naina Mohamad mengambil alih tempat cikgu Anuar. Cikgu Naina ni berkahwin dengan orang kampung aku iatu Mak Tih Hasnah anak Tok Teh Dolah.


Cikgu Naina pula terlalu baik orangnya. Jarang sangat aku nampak dia marah-marah pada penghuni asrama. Bila dah baik, mamak kantin pula naik tocang maka hari-hari kami minum la teh susu ceroi. Nak komplin!!! takut Mak Cik Pora marah... Kalau kebetulan Cikgu Naina datang kantin buat pemeriksaan mengejut disuruhnya tambah susu.


Di asrama SM Serdang ni, menu hari Jumaat tengahari yang paling aku minat iaitu daging masak sambal dan sup bebola ikan... sedaaaap nak habaq bagi... Memang makan banyak punya hari tu. Lepas tu berjalan kaki pi sembahyang Jumaat kat Masjid Pekan Serdang sejauh 3 km lebih.


Lepas sembahyang Jumaat, acara bebas di Pekan Serdang ...

1 ulasan: